Inkubátorok és accelerátorok kerekasztal
Erdei Sándor
A holland-magyar hátterű, 21 éves múltra visszatekintő DBH csoport több ezer hazai és külföldi kis-és középvállalat számára nyújt komplex üzleti szolgáltatáscsomagokatokat. A DBH üzleti modelt kiegészítve, a cég legfiatalabb üzletága a 2013-ban alapított DBH SeedStar.
Miben speciális a DBH Seedstar?
Egyedülálló
hollandiai akcelerációs folyamatot kínál a startupoknak, neves és
elismert mentorok részvételével Budapesten, vagy Eindhovenben. A
DBH SeedStar inkubátor a startupok számára fizikai infrastruktúrát
(közösségi iroda, virtuális és bérelhető irodák) és üzleti
szolgáltatásokat (inkubáció és nemzetközi akceleráció, pénzügy,
számvitel, üzleti adminisztráció, informatikai szolgáltatások és
projektmenedzsment) biztosít. Jellemzően az innováción alapuló,
tecnológiaintenzív, high-tech iparágak projektjeiben van kiterjedt
tapasztalatunk, de minden kezdő vállalkozás számára tudunk személyre
szabott tanácsadó szolgáltatást kínálni.
Április végén zárult
le a DBH csoport és a Lewis PR közös startupok számára kiírt versenye, a
Seedstar Battle verseny, melyre közel 40 startup jelentkezett. A
döntőbe került 10 projekt egy 3 napos workshop keretében készülhetett
fel az április 30-ai magyarországi döntőre. A győzelmet a Route4U
csapata szerezte meg, akik egy akadálymentes útvonaltervező alkalmazást
készítettek kerekesszékes felhasználók számára. Bodó Péter és csapata a
DBH Seedstar 1 millió forint értékű mentor programját, egy hollandiai
akcelerációs programot, 3 hónapos DBH KoWerk irodai szolgáltatást és a
Lewis PR 6 hónapos PR szolgáltatását nyerték több neves mentorral való
konzultációs lehetőséggel együtt. A DBH VC tevékenysége során
magvető- és növekedési fázisban levő, ígéretes, nemzetközi piacra vihető
magyar vállalkozásokba fektet be, főként az orvostechnológiai és
telekommunikációs szektorban. Jelenleg egy Jeremie alapot kezelünk,
melyben 10 portfólió cég található, többek között a konferencián előadó
Hand in Scan is.
Hild Imre
Mi az ami hiányzik a tőkepiacon Magyarországon?
2015-re eljutottunk oda hogy a jobb cégek már explicit kifejezik hogy értik a különbsége a szimpla tőke és a 'smart money' között és természetes preferenciájukat az utóbbi iránt. Ez jó hir, hiszen tájékozódnak és nemzetközi kontexusban fogadják a magyar tökepiaci ajánlatokat. Sokkal többször hangzik el hogy 'nem csak és feltétlenül pénzt' keresnek hanem a nehezen definiálható 'egyebet': piacra jutási segitséget, piaci eligazodási tanácsot, nemzetközi kontexus megértését. Ezek a cégek persze válogatnak a szerény kinálatból és többször nem a magyar tökepiaci résztvevőre esik végül a választásuk - igy néz ki amikor a piac dönt.
Intézményesített inkubáció.
Milyen szerepe lehet az inkubátoroknak?
Az inkubátor/accelerátor 'iparág' viharos 3 éven van túl. Meglátásom szerint mostanra a legtöbb accelerátor rájött hogy ha életben akar maradni akkor alkalmazkodik a jobb startupok igényeihez (vagyis értékeli ha a startup türelmetlen és gyors) és nem az accelerátorra mindenben hallgató, gyámoltalan, kényelmes megélhetési startupokat tartja 'sikernek'. Az inkubátor-accelerator szerepe sokkal rövidebb mint az a hagyományos modellben szerepel, illetve több rövidebb időszakra van nagyobb szükség mintsem egyszer 3 hónapra. Ez utóbbi model sokkal inkább az accelerator igényeit szolgálja, nem a startupokét. Az accelerátor szerepe sokkal inkább a helyes kontexus, környezet biztositása mintsem a pontos iránymutatás vagy kontrol.
Mentorálás különböző stádiumai
Mentorálás lehet a gyógyir és a zavar forrása is. Mára nyilvánvalóvá vált hogy az általános, 'mindenevő' accelerátorok B és C kategoriás városokban nem tudnak megmaradni - nem lesz elég jó mentor, emiatt nem lesz elég jó az értékajánlatuk, emiatt nem lesz elég erős a termékbázis ( startupok). Vagy el kell költöznie vagy szakosodnia kell - legtöbben az utobbit választották. Ez a startégia megengedi hogy az accelerator - és a benne ülő startupok is - egy vertikálisra specializálodjanak és igy az adott iparág legrelevánsabb mentorait tudják bevonzani (akiket szintén érdekelnek az uj piaci szereplők). Igy van esély arra hogy az iparág felfigyeljen az adott acceleratorra (mentor és corporate tevékenységen keresztül) ami a mai inséges időkben feltétlenül előny egy önmagát megkülönböztetni kivánó accelerátor esetében. A mentorálás alapszükséglet egy jó accelerátorban, különösen iparági szereplőktöl akik a startupot vagy azonnal validálni vagy cáfolni és ezzel uj irányba (pivot) lökni képesek.